Navigatiespecialist TomTom heeft in het derde kwartaal van dit jaar een hogere omzet geboekt, maar door margedruk valt de winst lager uit.
Dat voorspellen analisten in een vooruitblik op de cijfers die de navigatiespecialist dinsdag voorbeurs presenteert.
Uit een door TomTom samengesteld overzicht blijkt dat analisten in doorsnee rekenen op een omzet van 253 miljoen euro in het derde kwartaal. Dat zou bijna 8 procent meer zijn dan een jaar eerder. De nettowinst daalde daarbij naar verwachting met 2 miljoen euro naar 4 miljoen euro. De voorspellingen van de kenners lopen hier overigens uiteen van een min van 3 miljoen tot een plus van 12 miljoen euro.
De brutowinst stabiliseerde naar schatting op 133 miljoen euro. De brutomarge zakte daarbij volgens de marktvorsers van 57 procent in het derde kwartaal van 2014 naar 53 procent.
Zakelijke markt: licenties kaartensoftware en wagenparkbeheer
TomTom wist de omzet in het tweede kwartaal al met 5 procent op te voeren, vooral dankzij groei op de zakelijke markt. Ook voor het afgelopen kwartaal wordt door analisten vooral groei voorzien op het gebied van Telematics (software voor wagenparkbeheer) en Licensing (digitale-kaartensoftware). Met een omzet van 159 miljoen euro zou echter ook de consumentenmarkt wat verbetering tonen.
De nettowinst van TomTom viel in het tweede kwartaal ruim 70 procent lager uit dan een jaar eerder. Het bedrijf weet die daling onder meer aan de zwakkere euro. Kosten gemaakt in andere valuta's wegen daardoor zwaarder.
TomTom bevestigde bij de presentatie van de cijfers van het tweede kwartaal de verwachting dat de omzet in heel 2015 stijgt tot circa 1 miljard euro.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl